Rangin
Rangin
Rangin
Rangin

تـحت نـظـر حیـدر اخـتر

 

استفاده از مطالب  رنگین با ذکر ماخذ آزاد است

پرتو نادری

 

 تفاهم طالب و داعش   در شمال 

در رویداد خونین میرزاولنگ؛ داعش و طالب در کنار هم به کشتار مردم می پردازند. در حالی که در رویدادهای زیادی دیدیم که داعشیان طالبان را سر بریدند؛ اما در شمال کشور چگونه در تفاهم باهم انسان کشی یا می شود گفت نسل کشی می کنند!

فکر نمی کنید داعیش در شمال همان استحاله ی طالب است در چارچوب یک برنامه ی بزرگ که در یک جهت برای درهم کوبی مردمان شمال و در جهت دیگر برای بی ثبات سازی ودر نهایت نفوذ به آسیای میانه !

فکر نمی کنید که این داعش در شمال بر نامه مشترک استخبارات همین حوزه است. یعنی داعشی با ماهیت متفاوت تری از داعش عربی! فکر نمی کنید که داعش و طالب در شمال یک پروژه است به دو نام.

فکر نمی کنید که متفکران طالب ساز می خواهند برای رسیدن به اهداف کوچک قومی خود هستی افغانستان را روی میز قمار گذارند؟

یاوه گویان یاوه می گویند، هیچ کسی انتقام خون شهیدان میرزاولنگ را نخواهد گرفت!

آنانی که سکان این کشتی شکسته را در دست دارند، در این رابطه چنان واکنش نشان دادند که گویی آب آز آب تکان نخورده است!

مردم خود باید برخیزند. هر زن باید یک قومندان کفتر شود و هر مرد یک آرش کمان دار. گاهی این تفنگ است که آزادی را تضمین می کند!

.........................................

میرحسین مهدوی

حزب وطن یا سوسیال انتحاریون دموکرات

عده ای از هواداران حزب وطن ( حزب دموکراتیک خلق افغانستان) اعلام کرده اند که فعالیت های این حزب را از سر می گیرند. در میان اینهمه هوادار کاش یک نفر وجدان دار هم پیدا می شد تا از خلق و وطن بشرمد و جنازه ی این حزب لعنتی را از زباله دان تاریخ بیرون نیاورد.

حزب دموکراتیک خلق با کودتا و کشتار بنیاد نهاده شد. این حزب نه تنها با کشتار اعضای خانواده ی داوود خان، کارش را با کشتار جمعی شروع کرد، بلکه هر لحظه از تاریخ این حزب سرشار از قتل و کشتار جمعی است. شعار این حزبِ سیاه عدالت و دموکراسی بود اما عملا جنایت های دوره ی داوود جلاد را ضرب در هزار کرد. اگر نظام استبدادی داوود یک نفر را بی حساب و کتاب می برد و زیر شکنجه های قرون وسطایی می کشت، حزب مثلا دموکراتیک و مثلا خلق افغانستان هزار هزار نفر را بی حساب و بی کتاب در سیاه چال های دموکراتیک خود زیر غیر انسانی ترین شکنجه های تاریخ بشریت به قتل می رساند. لیست پنج هزار شهید بی مزار یکی از این نمونه هاست.

شباهت های عجیبی بین طالبان و حزب وطن ( دموکراتیک مثلا خلق ) وجود دارد. یکی به نام خدا جنایت می کند و دیگری به نام خلق اما دلیل اصلی کشتار و جنایت هر دو جناح در واقع نه خدا یا خلق بلکه تصاحب یک جانبه ی قدرت و زر اندوزی است.

طالبان به خاطر رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی شان آدم های اتوماتیک تربیت کرده اند تا آنها را همانند بمب های کور و بی زبان منفجر کنند. حزب دموکراتیک مثلا خلق نیز با انفجار پی در پی عدالت، برابری، آزادی و دموکراسی، همه ی ارزش ها و آرمان های ملی مان را به خاطر جهالت و جاه طلبی شان منفجر کردند.

حزب خلق بنیانگذار کشتار جمعی و مسئول درجه یک همه ی جنایت ها در تاریخ معاصر کشور است. کشتار بی رویه ی این حزب و اقدام پی در پی به نسل کشی مردم بی گناه باعث به وجود آمدن جنایت های جهادی و سیستم کشتار جعی طالبان گردید.

از میان این همه هوادار، کاش فقط یک نفر وجدان دار هم پیدا می شد تا جنازه ی متعفن این حزب و رهبران جنایت پیشه ی آن را از زباله دانی تاریخ بیرون نیاورد و از خلق و وطن بشرمد اما.... 

..........................................

پرتو نادری

                   پرسش و پاسخ 

پرسش: از بدخشان تا کابل، کندز، بغلان، فاریاب، غور، هلمند

دریای خون جاری شده است، شما چه هوایی در سر دارید؟

پاسخ: هیچ هوای در سر ندارم، مرا از انسان متکبر بدم می آید!

پرسش : هدفم این است که در برابر این کشتار مردم چه پاسخی دارید؟

پاسخ: هیچ از قدیم گفته اند: جهان را آب بگیرد مرغابی را تا به زانو است!

پرسش: جناب این دریای خون است نه دریای آب!

پاسخ: خوب در هردو یش می شود شنا کرد!

پرسش: هدف این است که تا چه وقت مردم کشور کشته شوند!

پاسخ: هیچ افغان از هیچ افغان کم نیست. آن که می کشد خود نیز کشته می شود؛ در همین فاریاب داعش 50 طالب را کشته است، حالا طالبان خون نداشتند، جان نداشتند، داشتند، داعش هم همان طالب، مردم می گویند خر همان خر است ،پالان اش عوض شده است ! ما به سوی دموکراسی روانیم ، وقتی طالبان کشته می شوند؛ اگر طالبان نکشند، اعتدال جامعه از بین می رود، ما باید جامعه متعادل داشته باشیم! آیا متعادل است که از یک مردم کشته شود و از مردم دیگر نه ؟

این اعتدال ماست که سبب می شو تا هر ساله پنج ملیون گردشگر به افغانستان بیاید!

پرسش: مخالفان شما می گویند که اینان گردشگران نیستند، هراس افگنان اند، شما چه می گویید؟

پاسخ: این گز و این میدان، من به یک مناظره حاضر هستم، مگر هراس افگنان گردشگری نمی کنند، شما فکر کنید آنان برای اجرای کار خود هزاران کیلومتر راه را گردشگری می کنند، مسافرت می کنند ، از شهری به شهری می روند. پس آنان گردشگران نیز هستند! گردشگران اند !

ما باید از گردشگری تعریفی افغانی خود را داشته باشیم!

پرسش: باوجود که شما 16 ساعت کار می کنید چرا یک ذره هم کار ها به سامان نمی شود!

پاسخ: کار می کنم یا نمی کنم باشد به جای خود، اما من بیماری بیدار خوابی هم دارم، این یک نعمت خدایی است برای مردم افغانستان . من بیدار می مانم، تا ملت خاطر جمع بخوابد! خوب یگان انتحاری منتظری می شود ، در آمریکا و پاریس هم می شود!

می خواستم چیز دیگری بپرسم که آسمان بر سرم فرو ریخت، فکر کردم در نزدیکی ها انفجاری رخ داده است؛ متوجه شدم که چنین نیست؛ بلکه جناب شان با حنجره ی پنج هزار ساله ی تاریخی فریاد می زند:

گر نداری غیرت افغانی ام

چون به میدان آمدی می دانیم

..........................................

:

نصیر مهرین

چهره ی کمک و برادری

با تروریست ها عیانتر می شود

از قراین لشکر کشی هایی حکومت پاکستان که از دوماه به این سو علیه طالبان پاکستانی در پیش گرفته است، از دیدارهای ابلاغ نشده ی مقامات پاکستان و افغانستان، هجوم بخش وسیعی از تروریست ها از وزیرستان به سوی افغانستان، عیانترشدن آرزوهای جفا آمیز وضد مردمی رئیس جمهورکرزی ،که برای بازگشت طالبان دارد ( نه وفا به عهد وسوگند به قانون اساسی و نظامی که در رأس آن قرارگرفت) ، فرستادن پیام های علنی برای گروه جنایتکاری که هر روز دهشت و وحشت می آفریند، مانع شدن سهمگیری سلاح ثقیل علیه عملیات جمعی تروریست ها، آزاد نمودن تروریست ها از زندان ها وانکار از نقش تروریستی دگر باره ی آن ها، همه وهمه، از ایجاد فضایی حاکی است که کرزی و گروه ارگ نشین وی در واپسین ایام نکبت بارحکومت خویش ، خدمت به تروریسم را عیانتر می نمایند.

سوکمندانه نبود جنبش گسترده ومؤثر ضدتروریستی، که در برابر چنین خیانتی ایجاد مانع کند، فریبکاری قدرت های بزرگ و دروغ بودن مبارزه ی ضد تروریسمی که مردمان رنجدیده ی جوامع مانند افغانستان را تهدید می کند، دیدارها وعهد وپیمان هایی که در خفا با تروریست ها می بندند، همنوایی بیشتر وعمیق تر قدرت خواهان متقلب با تروریست ها و موجودیت اشخاص ونهاد های شبیه طالبان در جامعه؛ فضای پرمخاطره تری را در چشم انداز قرار می دهد. فضایی که می گوید: زندگی زنان ومردان، کودکان وشاگردان مکاتب ودانشگاهیان، مدافعین آزادی بیان، مدنی اندیشان، مدافعین رعایت کرامت انسانی، ومخالف اعمال اپارتاید اجتماعی وجنسی وملیون ها انسانی را که چند دهه است بار رنج و درد را بر شانه دارند، بازگشت وحشت آمیز ترین دست پرورده گان بن لادنی تهدید می کند.

سخنانی را که دیروزحامد کرزی بر زبان آورد، بوی عیانترشدن خدمت به طالبان و رشد خطری را می دهد. حامد کرزی با وجود جنایت های که طالبان انجام داده است، وهر روز سیر فزاینده یافته، به برادری محکم تر با آن ها اصرار ورزید. در کمال دیده درایی نقش تروریست هایی را که از زندان ها آزاد کرده بود، انکار کرد.

 

جدی گرفتن این خطر ومقابله با آن، مستلزم گسست از بی تفاوتی ،هماهنگی تحرکات پراگنده، سمت وسو یافتن فعال وهماهنگ آن علیه جهالت اندیشی هایی است که از دل خویش، تبهکاری ونابودی انسان و آرزو های انسانی را باز تولید می کند.

..........................................

میرحسین مهدوی

چــیز بـــــــازی

قضیه ی ایشچی نشان داد که برای دولت وحدت ملی و شرکای بین المللی اش همه چیز نقش ابزاری دارد، حتی آبروی یک پیرمرد افغان. ایشچی که سال ها به عنوان یکی از فرماندهان طالبان علیه دولت مبارزه کرده و در افراط گرایی دینی دست داعشیان را نیز از پشت بسته، اسیر این توطئه ی سیاه شد. بیایید اصلا فرض را بر این بگذارید که همه ی ادعا های ایشچی درست باشد. پیرمردی که مخالف ماست و علیه امنیت و ارزش های مدنی ما سال ها جنگیده اما حالا برای اعاده ی آبروی خود به ما پناه آورده است. وظیفه ی ما چیست؟ اصلا فرض را بر این بگذارید که ادعای ایشچی کاملا درست باشد و معاون اول رئیس جمهور آن کار سیاه را با این پیرمرد محاسن سفید کرده است، وظیفه ی رئیس جمهور و نهاد های قضایی چیست؟

ما می دانیم که رئیس جمهور اول مدتی صبر کرد و بعد اولین اقدامش رسانه ای کردن این ماجرای شرم آور بود (نه اقدام جدی قضایی) و بعد هم چند خانه جنگی نمایشی، و بعد هم ظاهراهیچ. ظاهرا شرکای بین المللی آقای غنی نیز در آن زمان تمایلی به اجرای عدالت و یافتن حقیقت ماجرا نداشتند. البته خانه نشینی معاون رئیس جمهور ربط چندانی به این ماجرا نداشت، چون دوستم تقریبا از همان روزهای اول خانه نشین بود و اقتدار سیاسی اش به عنوان معاون رئیس جمهور از سوی غنی به رسمیت شناخته نشده بود. این ماجرا وقتی روشن تر می شود که شما موقعیت مرحوم مارشال فهیم در زمان کرزی را در نظر بگیرید، آن وقت به درستی خانه نشینی دوستم برای تان روشن خواهد شد.

دوستم به ترکیه می رود و بعد از مدتی اتئلاف نجات افغانستان شکل می گیرد. بعد ازاین ائتلاف است که آبروی رفته ی ایشچی هم برای غنی و هم برای شرکای بین المللی اش یک بار دیگر مهم می شود. آمریکا و اتحادیه ی اروپا حالا مسئله ی ایشچی را بسیار جدی گرفته و ظاهرا قصد دارند که این مسئله ی از یاد رفته بازهم بر سر بازار بکشانند. در شرایط فعلی نه تنها     ( وبه ادعای غنی) ایزار ایشچی توسط دوستم و سربازانش پایین کشیده شده، بلکه غنی و شرکای بین المللی اش نیز این ایزار را پایین کشیده و از آن بیرقی برای بازی قدرت ساخته اند.

..........................................

محمد نصیر مهرین

 

عامل پیوند تنی وحکمتیار*

نتایج تأمل و پژوهش روی بسا تنش ها، بحران ها و پیوند یابی های سیاسی ویا بحران آفرین در کشورما، نقش عامل قومی را برجسته نشان می دهد. رویکرد جامعه شناسانۀ داشتن برای تحلیل مسائل افغانستان، چنین نتایجی را در دست ما می گذارد. متأسفانه مشتی عناصر سانسورگر و یا سیاست بازانی که ادعای روشنفکری هم دارند، چنین رویکرد ونتایج آن را موزیانه"قوم ستیزی" تبلیغ می کنند.

من در خلال جمع آوری نسبی مدارک برای جلد دوم کتاب قتل ها واعدام های سیاسی،(کاری که هنوز پایان نیافته است) توجه یافتم که بیشترین قربانیان انسان کشی حزب اسلامی را پشتون ها (افغان ها) تشکیل داده اند. اما در اوضاعی که نقش عامل قومی برجسته تر در جامعه سربلند نمود و رژیم وابسته به شوروی را نیز می تکاند، حزب اسلامی ومشخص، شخص حکمتیار به استفاده از آن، تمایل قوم باوری را بر دین باوری ترجیح داد.   شایان یادآوری است که چنان عاملی تنها شامل حال حزب اسلامی حکمتیار نبود ونیست، بلکه بیشترین نیروهای سیاسی- نظامی را نیز به سوی خویش کشانید.

دیدارهایی را که نماینده گان حزب اسلامی با خلقی های تحت رهبری شاهنوار تنی دایر نموده بودند وبه کودتای ناموفق 16 حوت سال 1368 انجامید، پاسخگوی جهل آمیز به جنگ قدرت و بهره گیری از عامل قومی بود.

در کتاب "جنگ قدرت(وقایع سه دهۀ اخیرافغانستان" (تألیف "لعلستانی" در 710 صفحه) که از طرف یک تن از آرایشگران حکمتیار نوشته و انتشار یافته، توجیـــه چنان پیوند یابی چنین مطرح شده است:

" تنی با دور انداختن پیوندهای نژادی وقومی، عملاً تنفر خود را در برابر نجیب الله اعلان داشته و او را مانعی در راه ایجاد صلح وامنیت در افغانستان معرفی نمود."

در حالی که تنی و حکمتیار با چنگ زدن به عامل قومی و دور انداختن پیوند های عقید یی خویش آن وحدت عمل را پاسخ گفته بودند.

• این کوتاه نوشت را از یادداشت های برداشتم که زیر "عنوان کودتاها درافغانستان معاصر کودتاهای ناموفق - کودتای تنی- حکمتیار" در آینده انتشار می یابد.

..........................................

داکتر شکرالله کهگدای

سابق استاد دانشگاه کابل

 

بازهم جنایت وبازهم جنایت

درغم کابلیان عزیزم شریکم

 

کرزی غنی وگلبدین غرغره شوند

ای وای از این جنایات نابخشودنی

تا کی مردم بیچاره ما قربانی حکومتداری

غدر وخیانت اشرف غنی ، حامدکرزی شوند

  روز 5 ماه مبارک رمضان بازهم شرکای جرم حامدکرزی , اشرف غنی وگلبیدین با انفجار مهیبی درشهر کابل عزیر ما, مرتکب جنایات نابخشودنی شده وصدهاتن ازشهریان هردم شهید کابل عزیز ما را به خاک وخون کشانیدند.

این جنایت نابخشودنی درحال حاضر بیش از 100 کشته و500 زخمی بجا گذاشته است که تعدادی از کارمندان رسانه های داخلی وخارجی نیز درجمع کشته شدگان اند وشاید رقم آن بیشترشود ومسؤلیت آن مستقیما برمیگردد به حامد کرزی واشرف غنی که هزاران جنایتکار طالب وگلبیدین را از زندانها رها کردند تا بروند وبازهم مرتکب چنین جنایات نابخشودنی شوند.

نتیجه رهایی زندانیان طالب وگلبیدین وآوردن گلبیدین شیطانیار وهزاران پاکستانی وجابجایی آنها در اطرف شهرکابل وشمال کشور, همین حملات انفجاری وانتحاری است که بازهم ادامه خواهد داشت. در روز اول ماه مبارک رمضان طالبان تبهکار در خوست هموطنان عزیز مارابه خاک وخون کشانیدند وحالا نوبت کابل عزیز ما بود.

اگر اشرف غنی وحامدکرزی وگلبیدین یک زره وجدان وشرافت وانسانیت و آنچه بدورغ ننگ اوغانی(پشتونوالی) داشته باشند, بروند در پل باغ عمومی کابل دار بزنند و خودشان را خود غرغره نمایند, درغیر آن فورا استعفا بدهند ورییس شورای ملی حکومت موقت را تشکیل بدهد ویا هم مردم انقلاب نمایند واین انسان نماهای بی وجدان را با همه شرکای جرم شان بدار بزنند. این انسان نماهای بی وجدان بجز چور وچپاول دارایی عامه وامداد های جهانی کار دیگر ندارند که مثال آن سرمایه 900 میلیون پوند انگلیسی حامدکرزی در دوبی وفرستادن 120 میلیون دالر از طرف اشرف غنی به دختر وپسرش در امریکا است.

  برای قیضه زدن به دهن حیوانات وحشی طالب وگلبیدین,  شدیدا به (شخصیت های ضد طالب) نیاز است تا از ریشه طالبان+ گلبیدین + شبکه حقانی ودیگر  تروریست های تبهکار را خشک نماید.  حالا وقت آن است تا داکتر طالب کُش (دوستم پادشاه) بیایید ودست بکار شود وثابت نماید که واقعا داکتر طالب کُش است.

   اگر یک حکومت با وجدان در کشور وجود داشته باشد که نیست, ساده ترین راه بمانند پاکستان این خواهد بود که با هر حمله انتحاری وانفجاری, آنعده از تروریست های تبهکار راکه در زندان دارد, بی هیچ معطلی, به دار بزند.

 

  رهبران کشورها وهمچنان سازمان های بین المللی این انفجار را محکوم کرده اند. این محکوم کردن ها جای را نمی گیرد تا اینکه حکومت غدر وخیانت اشرف غنی- حامدکرزی جایش را به یک حکومت ضد طالبان خالی نکند. دست طالبان- گلبیدین وهمه گروه های تروریستی وحامیان شان در داخل حکومت غدروخیانت  اشرف غنی- حامدکرزی دراین جنایت خونین دخیل است.

     بی هیچ تردیدی طالبان خاین در داخل ارگ کابل زیر حمایت اشرف غنی وحامدکرزی بمانند عبدالحکیم مجاهد, عبدالسلام ضعیپ, عبئدالوکیل متوکل و گلبیدینی ها در همه حملات انتحاری وانفجاری در داخل شهرکابل دست قوی دارند.

  تا کی مردم ما خاموش بمانند  تا یکی پی دیگری بدست شرکای جرم حامدکری واشرف غنی کشته شوند؟

..........................................

محمداکرم اندیشمند

  گروه های تکفیرگرا وستیزه جو

ظهور گروه های تکفیر گرا و ستیزه جو از نام و آدرس اسلام و جهاد مانند گروه های داعش، القاعده، طالبان، بوکو حرام و ..... از زوایۀ دینی و آیدئولوژیک، به فهم، باور و قرائت آن ها از اسلام و به خصوص از آموزه ها و احکام اسلام در مورد جهاد بر می گردد.

این گروه ها در معرفت دینی و اسلامی خویش تنها به قرائت سَلَفی، یعنی قرائتی مبتنی بر قرآن و حدیث و سنت دوران حیات پیامبر(ص) و اصحاب، اهمیت و اعتبار می دهند و هر گونه برداشت، تفسیر و قرائتِ غیر از این را نادرست و باطل تلقی می کنند. آن ها با این قرائت نه تنها به ظواهر آیات و احادیث پیامبر توجه می کنند و در صدد تطبیق و اجرای برداشت و دریافت خود از این معنای ظاهری آیات به عنوان حقیقت دین و شریعت می شوند و آن را حقیقت مطلق اسلام میدانند، بلکه از لحاظ زمانی و مکانی و اجتماعی خود را در همانزمان و مکان و جامعۀ حیات پیامبر قرار می دهند و دنیا را به مدینۀ پیامبر و به جامعۀ نامسلمان و مشرکین بیرون از آن تبدیل می کنند. این گروه ها نه به آرای مذاهب اسلامی و امامان این مذاهب در مورد تفسیر و استنباط احکام و معرفت دینی توجه دارند و نه به شان نزول آیات و شرایط خاص زمانی و مکانی دوران پیامبر و صدر اسلام اعتنا و التفاتی نشان می دهند. آن ها با این احساس و این باور در صدد آن هستند تا جهاد را با نامسلمانان و کفار و مشرکین همچون جهاد دوران پیامبر و عهد صحابه انجام دهند و به زعم خود شان اسلام دوران مدینه و سلف صالحین را بی کم و کاست محقق کنند تا مسلمانان به همان دوران عظمت و اقتدار مورد نظر آن ها برگردند.

وقتی به عمق وحشت و فاجعه در برداشت و قرائت این گروه های افراطی تکفیر گرا و ستیزه جو از اسلام پی می بریم که آنها با این قرائت در واقع جهان امروز را به دو مکان و شهر مدینۀ پیامبر یعنی مکان و جغرافیای حضور خودشان و شهر مکه یعنی مکان حیات اقامت مشرکین مکه تقسیم می کنند و آنگاه خود را مکلف به تطبیق و اجرای حکم آیاتی چون: فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ می بینند و می دانند.

گروه های تکفیر گرا و ستیزه جوی خون ریز با نام جهاد و اسلام بر مبنای باور و قرائت خودشان از اسلام و جهاد، حتی مسلمانی جوامع و کشورهای اسلامی و مسلمان را نمی پذیرند و این جوامع و کشور های مسلمان را نیز مشمول جهاد مورد باور و تلقی خود می پندارند؛ هر چند که به صورت علنی این ادعا را مطرح نمی کنند، اما در عمل به این باور و برداشت پابندی نشان می دهند. نکتۀ شگفت آور و ترسناک این فهم، باور و قرائت این است که گروه های تکفیر گرای ستیزه جوی خون ریز که خود را جهادگر معرفی می کنند، نه به تفاوت مکانی و جغرافیایی دوران پیامبر(ص) و صحابه با جغرافیای امروز توجه می کنند و نه فاصله و گذشت زمانی این دوران را که در حدود یک و نیم هزار سال را در بر می گیرد، مد نظر قرار می دهند. به این معنی که آن ها انتشار اسلام را در این فاصلۀ دور زمانی در سرزمین های مختلف و مسلمانی جوامع و کشور های مختلف دنیا را در طول این سده ها، ناقص و پر از تحریف و ضلالت می دانند و در صدد آن هستند تا با به زعم و برداشت خود جهادی همچون جهاد عصر پیامبر و اصحابش به گمراهی و شرک مسلمانان جهان پایان دهند و دنیای کفر و نامسلمان را هم با جهاد خود وادار به پذیرش اسلام سازند.

برداشت و قرائت داعش و گروه های تکفیر گرا و ستیزه جوی اسلامی از اسلام و قرآن نوعی از برداشت و قرائت دینی محسوب می شود، اما برداشت نادرست و قرائت خطر ناک و غیر واقعی است. این قرائت، اسلام را دین خصومت و جنگ معرفی می کند و پیامی جز خون و ویرانی برای بشریت و مسلمانان ندارد.

..........................................

محمد حیدر اختر

کودتای ننگین هفت ثور

 به روز پنجشنبه هفتم ثور ( 1357)، خلقی ها وپرچمی ها علیه حکومت محمد داود خان کودتا کردند. آمادگی کودتا را از وقتی گرفته بودند که داودخان از تکیۀ بیشتر به اتحاد شوروی خود را کنار کشید وبا کشورهای عربی و ایران و روابط اقتصادی را روی دست گرفت. معلوم بود که امریکا هم خوش بود. قتل میر اکبر خیبر، مراسم دفن او وسخنرانی های سیاسی سبب شد که داود خان امر توقیف تعدادی از رهبران خلق وپرچم را بدهد. در آن وقت به خواهش شوروی و ضرورت کودتا هر دو جناح وابسته به شوروی وحد ت کرده بودند.

بلی آن ها کودتا کردند. از همان روز فجایع، جنایات ومردم آزاری تمام افغانستان را فرا گرفت. ملیون ها انسان آسیب دیدند. در اول وبرای چند ماه هر دو جناح در شکنجه واعدام ده ها هزار انسان سهم مشترک داشتند. بعدا خلقی های بی سواد، به همکاری دستگاهٔ جاسوسی " اکسا" تعداد زیادی را زندانی و یا به قتل رسانیدند. پرچمی ها از جنایات مشترک خودشان با خلقی ها چیزی نمی گویند. پرچمی ها که لفاظ وحیله گر تر ومنافقتر ازخلقی ها استند، جنایات زمان حکومت مشترک را به حفیظ الله امین ( خونخوار جاهل ) ارتباط می دهند. ولی وقتی که خودشان به وسیلۀ تجاوز شوروی قدرت را گرفتند، خاد دستگاه شکنجه وجاسوسی را به جای اکسا به کار انداختند. در وقت حکومت پرچمی ها خلقی های جنایتکار هم مشارکت داشتند. غیر از چند نفر آن ها . دروقت پرچمی ها چیزی که بسیارتر دامنه یافت، همان جنگ وبمبارد قوای شوروی و افغانستانی بود . قصبات ودهات ، شهرها ویران گردیدند. مهاجرت بیشتر شد. ملیون ها انسان سرگردان شدند.

بلی، کودتای سیاه روز هفتم ثور، یک فاجعه بود. مگر فاجعه آفرین ها که تعدادی با بدنامی مرده ویا کشته شده اند، تعدادی از آن ها با بی حیایی ، با پر رویی به لجبازی پرداخته حاضر نمی شوند که جنایات خود را قبول کنند. این عدم قبولی معلوم می کند که جهالت وو خونریزی های زیادی را مرتکب شده اند.

کار دیگر جانیان قاتل و وطنفروش خلقی – پرچمی، این است که دورۀ بعد از سقوط  خود را از قدرت یا دوره حکومت جنگی مجاهدین را به رخ می کشند. وبه گفتۀ مردم " غت مغتولی " می کنند. هرکس که از تأثیر جنگ های مجاهدین انکار کند، دل خلق خدا را آزار می دهد که آزار دیده اند. مگر جنگ های مجاهدین قبلی جنایات، وطنفروشی خلقی پرچمی را  به هیچ صورت پت وپنهان ویا توجیه نمی کند. هرکدام آن ها تقصیر ومسوولیت خود را به گردن دارند. واین هم قابل تذکر است که جنرال های قاتل عضو "کی جی بی" وعضو خلق وپرچم، در جنگ های ویرانگر مجاهدین وبربریت زمان طالبان،هم مشارکت داشتند.

پیام ما در این روز به مردم شریف ما، ،به اولادها و نواسه های جنایتکاران خلقی وپرچمی این است که آن ها را خوب وخوبتر بشناسند. آن ها را محکوم کنند. آن ها باید محاکمه شوند. وقتی گروه خادیست از فیس بوک وانترنیت وخارج نشینی استفاده می کند و به دفاع دوران وحشت می پردازد، ویا رئیس جنایتکاران خاد، داکتر نجیب را ستایش وتوصیف می کند، در زخم های مردم مظلوم، به بیوه های آن دوران، به مادران داغدیده وبه یتیم ها نمک پاشیده وتوهین می کنند.

در این روز به خانواده های محترمی که شهید داده اند و ستم کشیده اند، همدردی خود را ابراز داشته  وبه روح شهدای پاک درود می فرستیم . هزاران نفرین به جانیان خلقی و پرچمی و خادیست ها.

...........................................

محمد حیدر اختر

 

اندوه سرِاندوه،

از کودتای ثور تا

ریاست اشرف غنی

 

 بازهم ما  در آستانه سالروز کوتای منحوس هفتم ثور قرار داریم . همان روز شوم و نامیمونی، که درکشورعزیزما  ثمره اش جز بگیرو ببند وبکش  چیزی دیگری نبود . به همان سلسله شرایط تا امروز  برای مردم افغانستان اندوه بار و خونین بوده است . گلیم  غم واندوه از خانه های مردم چیده نشده ، هنوز اشک در چشمان مردمانی که عزیزان شانرا از دست داده اند، خشک نمی شود که مصیبت دیگری،  دریکی از گوشه های کشور به وقوع می پیوندد .

 هنوز مردم ما واقعه المناک  بلخ باستانی و بدخشان را فراموش نکرده بودند، که در هفته گذشته واقعه دلخراشی در ولایت ننگرهار به وقوع  پیوست . بازهم تروریستان حرفوی وقسم خورده،  مصیبت دیگری را برمردم ما روا داشتند، که تعداد زیادی را به شهادت رسانیده و هم زخمی های بی شماری را به کجا گذاشت .

حکومت متقلب افغانستان ، در مقابل این همه جنایات، مانند گذشته ها اعمال  ضد انسانی،  تروریستان را تقبیح کرد، ولی اشرف غنی رئیس جمهوری غیر قانونی افغانستان  اظهار داشت که این عمل انتحاری را مخالفین سیاسی اش یعنی طالبان اجرا نکرده، بلکه توسط  گروه داعش  صورت گرفته است . درحالی که هیچ گونه تفاوتی دربین اعمال تروریستی و غیر انسانی  طالبان و داعش دیده نمی شود. اگربه گفته اشرف غنی، طالبان درواقعۀ انتحاری جلال آباد دست نداشتند ولی در واقعه بدخشان وسربریدن انسان های بی گناه که در دفاع از وطن شان، کمر بسته بودند دست داشتند،خود طالبان مسوولیت این عمل شنیع  را به افتخار پذیرفتند .  پس فرق درکجاست ؟

برای جنایت کاران وتروریستان، هیچ گونه تفاوتی ندارد ، که مربوط به کدام سازمان و گروهی باشند، هر سازمان و گروهی که بیشتر برای شان پول داد، به همان دسته می پیوندند . کاملا روشن وهویداست، که تروریستان ، بیرق سفید طالبان را پائین می آورند وبیرق سیاه داعش را بر بالای سرخود می آویزند. یعنی دیروز به نام طالبان به امر "آی اس آی" پاکستان از کشتن  مردمان بی گناه دریغ نمی کردند وامروز به هدایت  به اصطلاح دولت اسلامی " خلیفه  البغدادی " وبه نام داعش دست به جنایت غیر انسانی می زنند .

 اشرف غنی دریک سخنرانی خود، از طالبان خواست تا درزیر بیرق افغانستان، آمده واز جنگ وخونریزی دست بکشند، در غیر آن با علما ی افغانستان مشوره کرده، درزمینه  مقابله با مخالفین اقدام جدی صورت خواهد گرفت .  آقا ی اشرف غنی فراموش کرده حکومتی که در راس آن توسط جان کری قرار گرفته است، بنام حکومت اسلامی افغانستان مسما می باشد، شاید رئیس جمهور در اسلامی بودن حکومتش شک دارد که، بازهم علمای اسلامی را می طلبد و از ایشان فتوا می خواهد  .

در هفته گذشته مردم افغانستان بعد از هفت ماه تاخیر،  چانه زنی ها بین رهبران حکومت متقلب افغانستان یعنی اشرف غنی و داکتر عبدالله  شانزده تن نامزد وزیران راتعیین وتوانستند که  از پارلمان افغانستان رای اعتماد کسب کنند . گرچه گفته شد که در شمارش آرا و زیر زدن رای، توسط  هئیت اداری پارلمان، و نرسیدن سند دو تابعیتی آقای باری جهانی  جارو جنجالی  در بین وکلا صورت گرفت، ولی بالاخر حکومت از حالت سرپرستی نجات یافت.  این که درصد روز آینده که رئیس جمهوری برای وزرا تعیین کرده ، تا راپور فعالیت های کاری شانرا تهیه نمایند ، چه تغییراتی در وزارت خانۀ های مربوط شان می آورند از امکان بدور خواهد بود  زیرا وزرا در طول صد روز نمی توانند چار اطراف شانرا بلد شوند چه رسد به  فعالیت های کاری شان .

..........................................................................

 

 

دیده بان حقوق بشر (ایشیا واچ )

مترجم : ک . پیکار پامیر

 

 

نقض حقوق بشر

توسط مجاهدین افغان

                                                            

یادداشت : مطلبی را که اینک مطالعه میفرمایید، قبلاً ازطرف دیده بان حقوق بشر سازمان ملل ، شعبۀ ( ایشیا واچ ) در وبسایت www.hrw.org/legacy/reports/1991/afghanistan به نشررسیده است . هرچند نقض حقوق انسانی افغانهای آواره، درسالهای جهاد ضد قشون شوری درداخل و خارج ازافغانستان، بخصوص درخاک پاکستان و درشهرپشاور از سوی " تنظیم " های جهادی ، با موافقت و همکاری تنگاتنگ شبکۀ آی. اس . آی صورت پذیرفته و هستی صدها وهزارها هموطن ما را بکام نابودی کشانیده است ، ولی از آنجا که جنایت درهرزمان و مکانی که صورت بگیرد ویا صورت گرفته باشد، جنایت است و مرور آن از نظر تاریخی و تحقیقی نیاز مبرم ماست ، بنابران ، خواستم با ترجمۀ فارسی دری مطلب مورد نظر، یکبار دیگرتوجه خواننده های عزیز را به سلسله جنایتهایی که درقلمرو پاکستان علیه جان و مال پناهنده های کشورما انجام داده شده و این سلسله تا کنون هم ادامه دارد، معطوف سازم:    

(بخش دوم )  

زندانیان مجاهدین : کلیه احزاب مقاومت، زندانیان را چه درداخل خاک پاکستان و چه درداخل افغانستان نگهداری میکنند { میکردند }... بعضی اوقات، فرماندهان مجاهدین ، عساکراسیر شدۀ حکومتی را در زندان های شان نگهمیدارند. البته شیوۀ نگهداری وچگونه گی برخورد با این زندانیان به خوی و خصلت شخصی فرماندهان و رهبر حزب آنها بسته گی دارد.سازمان بین المللی امور بشری اجازه دارد {داشت } از درون بعضی از زندانها در داخل افغانستان و نواحی قبایلی دیدن نماید، مگراین اجازه را هنوز نداردکه از زندان های داخل پاکستان خبر گیرد. چهارچوب معین و یکسان در قسمت راه و رسم نگهداری زندانیان وجود ندارد و اگر داشته باشد، اندک است . حتا مشکل است ( محل) این زندانها و توقیفگاها و تعداد آنها را معین و مشخص نمود. زدان های احزاب جهادی ( به استثنأ زندان های محلی و خانه گی ) از اینقرار اند :

زندان شمشتو ( مربوط حکمتیار ):این زندان در ده تا پانزده کیلو متری شرق پشاور موقعیت دارد، جاییکه کمپ مهاجرین هم موجود است . گفته میشود که این زندان، زیر زمینی بوده و طبق گزارشات ، درعقب کلینک کمپ مهاجرین واقع گردیده است . قرار راپور های رسیده، تعذیب، شکنجه، لت و کوب و استفاده از شوک برقی در این زندان معمول میباشد. بعضی از زندانیان را زنان هم تشکیل میدهند.

زندان شمشتوی دوم ( مربوط مولوی یونس خالص )

زندان ورسک ( مربوط حزب اسلامی حکمتیار ):   دربیست و پنج کیلو متری شمال پشاور موقعیت دارد. زندان مذکور متعلق به کمپ نظامی حکمتیار بوده و حدود یکهزار و دوصد زندانی دران موجود میباشد. { موجود بود }

زندان محمد گا رت ( مربوط به حکمتیار و سیاف ) : درکرُم اجنسی موقعیت دارد {داشت }

زندان زوار ( مربوط جلال الدین حقانی و حزب خالص ) : درداخل مرزافغانستان موقعیت دارد. قرار راپورها، زندانیان در اینجا در غُل و زنجیر و در تاریکی نگهداری میشوند. زندانیان علاوه از آنکه در سلول های مزدحم جا داده میشوند، مورد شکنجه نیز قرار میگیرند{ میگرفتند } .

زندان جاجی (مربوط گروپهای مختلف ) :

مثلاً عربها، سیاف، حکمتیار و ربانی میباشد { بود } .این موضوع تا کنون روشن نه شده که دقیقاً چه تعداد زندانی در زندان های متذکره بسر میبرند، ولی باساس حدسیات، تعداد شان به صد ها نفر میرسد.    

" ایشیا واچ " گزارشاتی مبنی بر نا پدید شدن تعداد ی از مهاجرین افغان را بدست آورده که شاید آنها در همین زندانها باشند که ما از بعضی از این نا پدید شده گان نام خواهیم برد. یکتعداد از فرماندهان مجاهدین هم به شمول دو نفری که در ماه می 1990 م نا پدید شده اند که ممکن درزندان های احزاب رقیب افگنده شده باشند:

جنرال عبدالباقی : رییس بخش نظامی حزب حرکت انقلاب اسلامی بتاریخ بیست و پنجم ماه می 1990میلادی درپندو – پشاور توسط حزب اسلامی اختطاف گردید.

انجنیرغفار : معاون فرمانده عبدالحق از حزب اسلامی {یونس خالص } ، توسط حزب حرکت انقلاب اسلامی درپشاوراختطاف شد. طوریکه در بالا متذکر شدیم، شرایط نگهداری زندانیان به تصامیم شخصی فرماندهان احزاب ارتباط دارد { داشت } و در بر گیرندۀ اصول معینی نمیباشد... همچنان گوریلا های حزب اسلامی پس از قتل عام ( فرماندهان فرخار) { محل کشتارآنها در تنگی فرخاربود}، توسط جمعیت اسلامی دستگیرشدند... قضیۀ دیگر در قندهار اتفاق افتاده است و آن اینکه علاوه از حلقه درپاها، دستهای زندانیان نیز در عقب شان دستبند زده شده و تا مدت بیست و چهار ساعت قبل از صدور حکم به همان شکل نگهداشته شده اند. بند سوم کنوانسیون بین المللی ... میگوید: " انجام استنطاق و اقدام به اعدام شخص؛ بدون قضاوت عادلانه و حکم محکمۀ قانونی، جواز ندارد. "

درمیان فرماندهان مجاهدین، شیوه های مختلفی وجود دارد. {داشت } دربعضی حالات، سربازان دولتی دستگیر یا اسیر میشوند و تا وقتی در زندان می مانند که با زندانی های مجاهدین مبادله شوند. .. و یا به این منظور اسیر میشوند {میشدند} که فرماندهان مجاهدین تشخیص بدهند آنها سربازان کمونیستهای بدون ندامت هستند و یاحاضراند به سوی اسلام تغییر جهت داده درخدمت مجاهدین قرار گیرند.نگهداری یک زندانی تا یکسال هم غرض آزمایش و امتحان، امری عادی بود. آنانیکه اسلام را نمی پذیرفتند، اعدام میشدند. در بعضی از مناطق آزاد شده که فرمانده مربوط دران حاکمیت داشت، یک ادارۀ نا چیزی را ایجاد کرده و یک محاکمۀ محلی را غرض تشخیص موضوعات ( افراد) جنایی و سیاسی تشکیل داده بود.

" ایشیا واچ " ، معلوماتی را پیرامون شیوۀ اجرایی محاکمۀ فرماندهان حزب جمعیت اسلامی بدست آورده که باساس آن گویا سعی بعمل آورده شده {بود} تا فرماندهان، جبراً به نظامنامۀ حزب آشنا ساخته شوند. این نظامنامه تحت نظر " شورای نظار" به رهبری احمد شاه مسعود ترتیب گردیده است {بود}. قراراظهار سخنگوی جمعیت اسلامی، سیستمی را که مسعود رویدست گرفته، قادر است جنایات فوق العادۀ سیاسی وغیرسیاسی را شناسایی نماید. یک سیستم قضایی محلی، تنها موضوعات کوچک را بررسی میکند، اما رسیده گی به قتلها و جنایات جدی سیاسی ، ایجاب موجودیت قضات قوی مرکزی را مینماید که باید عالم باشند. تحت این سیستم در هر منطقه یک قاضی از میان علما تعیین گردیده { بود } که دارای فهم و تجربۀ قانونی میباشند{بودند }. زندانهایی که مورد استفاده قرار دارند، همان زندان هایی اند که قبلاً توسط حکومت استفاده میشدند و بعضاً هم تازه ساخته شده {بودند }. همه موضوعات سیاسی به محاکمه نمیروند. مثلاً در مورد عناصر نفوذی حکومت به شمول زنان و کودکان، تشکیلات نظامنامه سعی میکند با خانواده های شان تماس بگیرد تا در یکنوع توقیف تادیبی قرار داده شوند.

موضوع قضایی قتل عام درۀ فرخار در سال 1989م : قرارگزارشات، مسعود حدود یکصد تن از گوریلا های مربوط به حزب اسلامی به شمول سید جمال فرمانده حزب مذکو ر را که در قتل دستجمعی قوماندان ها نقش داشت، دستگیر نمود. جریان تحقیقات تحت شرایط نظامنامۀ مسعود چندین هفته را احتوا نمود. هرچند سید جمال به عمل قتل اعتراف نمود، بازهم اصرار داشت که وی طبق دستور ( رهبرحزب ) دست به این عمل زده است . بالاخره ، به تعداد چهل و سه تن از اعضای محاکمه، شامل مولوی ها یا روحانیون روشنفکر، سید جمال مذکور، برادرش " ایشان میرزا "، بابرشاه خُسربُره و معاون سید جلال، سید فخرالدین و یکی دیگر از فرماندهان حزب اسلامی را محکوم به اعدام نمودند. جریان اعدام آنها بتاریخ 24 ماه دسامبر 1998م دریکی از چهار را ه های عامه صورت گرفت.

انجنیراسحاق یکی از نماینده گان حزب جمعیت اسلامی گفت :" تنها چیزی که میتوانست ازاعدام آنان جلو گیری کند، بخشایش بازمانده های قربانیان بود. " باساس معلومات " ایشیا واچ " ، بقیه اعضای حزب اسلامی که در قتل ( فرماندهان جمعیت اسلامی ) سهم داشتند، همه در توقیف ماندند. یکی از مهاجرین در مورد سیستم قضایی در منطقۀ تحت کنترول حزب اسلامی در نزدیکی های جلال آباد به " ایشیا واچ " گفت : " هرگاه کسی به جرمی دستگیر میشد، مجاهدین ( حزب اسلامی ) او را محکوم میکردند. اگردزدی میکردی، کشته میشدی. آنجا ملا هایی بحیث قاضی نشسته اند { بودند} که بازهم توسط مجاهدین تعیین شده اند {بودند }. اگر ثابت میشد که شخص، عضو خاد ( دستگاه استخبارات رژیم کودتا) است ، محکوم به اعدام میگردید. مجاهدین درمناطق آزاد شده اززندان های حکومتی بحیث محبس استفاده میکردند. اگرشخص دستگییر شده به سوی آنها ( مجاهدین حزب اسلامی ) متمایل میشد، او را به پاکستان میفرستادند. در مورد سقوط شورای قندهار برای " ایشیاواچ " ثابت گردید که ( آی. اس. آی ) پاکستان در امور قضایی مجاهدین دخالت میکند.

بازداشتگاه ها درپاکستان : قسمت زیادی از جناح های (جهادی) ، فعالیت های اطاعاتی خاص خود شان را داشته و نیروی امنیتی نیز نگهمیداشتند. پولیس امنیتی حزب اسلامی حکمتیار به نام استخبارات یاد میشد. برخی از نیرو های امنیتی احزاب اسلامی حکمتیار وخالص، عناصر مخالف خویش را اختطاف میکردند و به این منظور، عراده جات مخصوص مانند امبولانس وغیره در اختیار داشتند. مهاجرینی که در جریان سالهای جنگ وارد پاکستان میشدند، باید مورد تفتیش قرار میگرفتند تا مبادا اعضای " خاد " و یا عناصر نفوذی باشند. هرمهاجر باید عضویت یکی از احزاب را حاصل مینمود تا ازپروگرام امدادی در پاکستان مستفید میشد. ازهمان مرحلۀ اول سرازیر شدن مهاجرین افغان به پاکستان درسال 1979-1980م )، مقامات پاکستانی تعداد معین احزاب ( جهادی) را منظور نمودند تا مهاجرین به دور آنها جمع شوند. بعضی از آنها را احزاب میانه رو مینامیدند. حزب افغان ملت که جمعی از کارمندان شهری به دور آن جمع شده بودند، اجازۀ فعالیت نیافت. از زمانیکه قشون روسی افغانستان را ترک گفتند، مهاجرینی که وارد پاکستان میشدند، ثبت نام کرده نمیتوانستند، درحالیکه تفتیش و تلاشی همچنان ادامه داشت . دلیل آن هم این بود که مهاجرین تازه وارد، مدت طولانی تر را نسبت به مهاجرین سابق در داخل افغانستان سپری کرده بودند. مهاجرین تازه وارد بعد از تفتیش به سه بخش تقسیم میشدند : سفید – خاکستری – سیاه

سفید مشمول آنعده ازمهاجرین میشد که مشکل امنیتی خلق نکرده یعنی میتوانستند آزادانه زنده گی نمایند. خاکستری به کسانی اتلاق میشد که باید تحت نظارت می ماندند تازمانیکه یکی از احزاب جهادی، او را تضمین میکرد و سیاه ، شامل حال افرادی میشد که گمان میرفت مخل امنیت پاکستان هستند. این بخش ازمهاجرین باساس بند (40) دستورالعمل جنایی سال 1901 استعماری، سالها بدون محاکمه درزندان می ماندند. دستورالعملی که تنها درمورد قبایل (امورسرحدی ) مرعی الاجرا میباشد. تعداد این گونه افراد روبه تزاید بود وطبق یک ردیف بندی، درتوقیف بسر میبردند. تحقیقات از این افراد، تحت رهبری تیم مشترک (شامل کشمنری مهاجرین افغان، سپیشل برانچ یا پولیس مخفی و بخش استخبارات پولیس) و بعضاً، نمایندۀ آی. اس. آی صورت میگرفت. هرگاه شهص مورد تحقیق مربوط نظام عسکری افغانستان می بود، نمایندۀ عسکری پاکستان نیز حضور می یافت. باساس معلومات " ایشیا واچ " ، پنجاه فیصد این تحقیقات توسط تیم مشترک (JIT) صورت گرفته ودریک مورد، آی.اس. آی سهم داشته و شکنجه هم انجام داده شده است . در بعضی از دوسیه های مهم امنیتی، معاون مفتش (مستنطق )عمومی پولیس هم سهم گرفته است و درشناسایی اعضای "خاد" ویا کارمندان عالیرتبۀ حکومت سابق افغانستان، از رهبران مجاهدین همکاری خواسته شده است. همچنان، دربسا موارد، مهاجرینی را که درلیست سیاه قرار میگرفتند، به احزاب جهادی، بویژه به حزب اسلامی ( حکمتیار) که با استخبارات و قوای امنیتی پاکستان از نزدیک کار میکرد، سپرده میشدند. عساکر حکومتی نیز که در پاکستان دستگیر میشدند، غرض تحقیقات به احزاب اسلامی تحویل داده میشدند...

مهاجرینی که در لیست سیاه قرار میگرفتند، باساس قانون جرایم سرحدی سال 1901 ویا(FCR) تاسه سال هم درتوقیف باقی میماندند و تا سه سال دیگر نیزقابل تمدید بود . اسناد و شواهدتازه هم غرض تمدید زمان توقیف ( مهاجرزندانی) ضرورت نبود. فقط تصمیم نمایندۀ سیاسی مناطق سرحدی یا قبایلی دراین مورد کافی بود. مهاجر زندانی حق مرافعه خواهی نداشت. اگرچه ( اف. سی .آر ) امر گرفتاری شخص را تنها درمناطق سرحدی صادر میکرد، اما این امر، بگونۀ غیر قانونی در پشاور و نقاط دیگر هم مرعی الاجرا بود و دستگیر شده گان سیاسی را در زندان های مناطق قبایلی میفرستادند. باساس فهم منابع " ایشیا واچ "، قانون جنایی سرحدی ( اف .سی. آر ) به مقامات پاکستانی در گرفتاری و توقیف بدون مدارای افغانها الهام میدهد. هرچند ( اف .سی. آر) برای پولتیکل اجنت یا نمایندۀ سیاسی سرحد اجازۀ دستگیری فرد یا افراد را میدهد، بازهم باید دادگاه، دستور انتقال فرد دستگیر شده به اجنسی مناطق سرحدی را صادر نماید. این امربه ندرت واقع میشود. ولی موضوع مربوط به اختطاف اشخاص، مستثنأ ازان است. دو تن از افغانها بنام های محمد خان و سید امین در ماه دسامبر 1989م توسط پولیس مخفی پاکستان از منزل شان در اسلام آباد دستگیر گردیدند. محمد خان قبل از ورود به پاکستان (1988)، درعین حال، عضو حزب اسلامی و سید امین کارمند اداری تشکیل پولیس افغانستان بود. هردوی آنها برای مدت دوازده روز غرض تحقیقات در بازداشت بسر میبرند. افسر تحقیق کننده پس ازدوازده روز از اوشان بخشش میخواهد، ولی می افزاید که طبق تعامل، باید به کمشنری مهاجرین افغان تحویل داده شوند. هردو افغان، مدت سی و پنج روز دیگرغرض تحقیقات، در بازداشتگاه کمشنری نگهداری میشوند و در فرجام، به سه سال حبس محکوم گردیده و به زندان دیرۀ اسماعیل خان فرستاده شدند، درحالیکه هرگز دلیل دستگیری و حبس شان معلوم نشد.

دوسیۀ دیگر، مربوط به یک داکترافغان به نام امین شاه بود که در کمپ خواجه علی بابا می زیست. وی عضو حزب اسلامی بود که در ماه نوامبر 1989م دستگیرگردیده و توسط کمسیون تحقیقات مشترک ( جی . آی . تی ) مورد استنطاق قرار گرفت و متهم شد که گویا برضد مجاهدین فعالیت میکند. موصوف درسال 1990م به سپیشل برانچ ( شعبۀ مخصوص پولیس مخفی ) تحویل داده شد و مدتها درتوقیف باقی ماند. تعدادی از افغانها همچنان در زندان های صوبۀ سرحد و بلوچستان نگهداری میشوند . غالباً رهبران احزاب ( جهادی ) به مسوولین آی. اس. آی میگویند که آنها تصور میکنند که شخص توقیف شده عضو تشکیلات نظامی حکومت کابل میباشد.

باساس معلومات منابع " ایشیا واچ "، تعداد زیادی از افغانها فقط بخاطر سؤظن دستگیر گردیده و همین اکنون در زندان مرکزی پشاور، زندان دیرۀ اسماعیلخان ، زندان هری پور و محبس عمومی راولپندی به سر میبرند. به سازمان بشری بین المللی اجازه داده نمی شود که از زندانیان مذکور بازدید بعمل آورد. (باقی دارد )

............................................................................................................................

 

 

Druckversion Druckversion | Sitemap Diese Seite weiterempfehlen Diese Seite weiterempfehlen
استفاده از مطالب رنگین با ذکر ماخذ آزاد است © Rangin