Rangin
Rangin
Rangin
Rangin

تحت نـظـر حیـدر اخـتر

 

استفاده از مطالب  رنگین با ذکر ماخذ آزاد است

عتیق الله نایب خیل

نامۀ سرگشاده به حاکمان

 عالیۀ مُلک خداداد افغان!

(طنز)

 

خدمت خادمین مُلک خداداد افغان و دومین مغز متفکرجهان به عرض رسانیده شود که درین ایامی که مهمترین وقایع تاریخ بشریت در بلاد ما اتفاق می افتد، پنجهزار برادر ناراضی که ازبند رها شده اند چنان وظایف محوله را به وجه احسن انجام داده و چنان در برهم زدن آرامش طاغوتیان شهرکابل سهم شان را ادا نموده اند که خواب را ازچشمان فرد فرد این پایتخت طاغوتی ربوده اند. حذف و پاک سازی زنجیره یی فعالین مدنی در روزهای اخیر شاهد این مدعاست. خداوند به شما و جمله مومنینی که در رهایی این برادران ناراضی سهمی داشته اند به زودی اجر اٌخروی نصیب گرداند! زیرا هر مومنی بخوبی می داند که فعالیت های مدنی مخالف نص صریح همۀ ادیان است و رعایای همیشه در صحنۀ ذوات ملوکانه حق دارند در سایۀ فضل و مرحمت خادمین صدیق خویش و مخصوصا" دومین مغز متفکرجهان آسوده بخوابند!

اگر درایت و آینده نگری ذوات محترم و شخص شما نبود اوضاع به سمتی می رفت تا این ارباب رسانه ها با فعالیت های مدنی شان رعیتی را بی ارباب و فرزندانی را بی پدر سازند و شما نه تنها موفق شدید جان خود و نوکران خاص خود را از خطرنجات دهید بلکه تدبیری اتخاذ فومودید تا طالبان کرام کمترین آسیب را ازین بلایا نصیب شوند.

انتظار داریم تا هرچه زودتر فرمان رهایی هفت هزار برادر ناراضی دیگر را که در بندهای طاغوت بسر می برند صادر فرمایید تا تخم هرچه مدنی و فعالیت مدنی است برکنده شود و کشور از وجود آنان پاک سازی گردد تا زمینه برای حکومت عدل الهی مساعد ساخته شود و رعایای شما دوباره زیر سایۀ خلافت و یا دست کم زیر سایۀ امارت اسلامی از مزایای دینی و اخروی بیعت شان در پرتو اوامر و ارشادات امر بالمعروف و نهی از منکر بهره مند و مستفید گردند!

به نوبۀ خویش یک بار دیگر تجدید بیعت خود و هم تباران خود را حضور ذات ملوکانۀ شما پیش کش می نمایم تا باشد در برکندن هرچه مدنی و فعالیت مدنی است موفق باشید!

و السلام علی من اتبع الهدی

..........................................

                         

  عتیق الله نایب خیل

شاعررا ببرید ببندید به

طویله!

روزی فتحعلی شاه قاجار شعری می‌سراید و از ملک‌الشعرای دربار می خواهد در بارۀ آن نظر بدهد. ملک الشعرا همین که شعر را می شنود بی‌تعارف می‌گوید که شعر بی‌پایه و اساسی است و ارزش ادبی ندارد. شاه عصبانی می‌شود و دستور می دهد تا او را ببرند و ببندند به طویله. خدمۀ شاه او را به طویله می بندند.

 ساعتی بعد فتحعلی‌شاه که روی شعرش کار کرده بود و اندک تغییراتی در آن آورده بود دوباره دستور می‌دهد ملک الشعرا را به حضورش بیاورند و این بار شعر اصلاح شده اش را می‌خواند و از او می‌خواهد در مورد نظر بدهد.

ملک الشعرا بدون این که کلمه ی صحبت نماید به سمت دروازه حرکت می کند. شاه می پرسد کجا می روی؟ ملک الشعرا می گوید: به طویله! در حالی که مستحق اصلی طویله فتحلی شاه قاجار بود و نه ملک الشعرا.

در روزهای پسین وقتی اخباری را در رسانه ها خواندم مبنی بر این که تعلیمات ابتدایی از صنف اول تا سوم به مساجد سپرده می شود گفتم این دولت مردان را باید ببریم ببندیم به طویله.

درعصری که دنیا با سرعت چشم گیری پیشرفت می کند دولتمردان ما با سرعت احمقانۀ پسرفت می کنند. این در حالیست که اکثریت ملا امامان ما هم از سواد کافی بی بهره هستند و خود به آموختن ضرورت دارند و هم بیشترین شان همه روزه طالب و انتحاری پرورش می دهند. دولت با این کارش به تروریست پروری رسمیت می بخشند.

طالبان نکتایی پوش، کشور را به آزمایشگاه و لابراتوار تیوری های جهالت آمیز مبدل کرده اند و خود به کرسی های قدرت بی حدو حصر بدون پاسخگویی تکیه زنده اند. جای این ها طویله است.

..........................................

داکترشکرالله کهگدای

سابق استاد دانشگاه کابل

شورای ملی باید رئیس جمهور را عزل

و به دادستانی ودادگاه معرفی نماید

  حمله انتحاری به دانشگاه کابل بدنبال حمله هفته پیش به مرکز آموزشی کوثر دانش درکابل ورشته حملات بی وقفه طالبان شیطان پرست به همه مراکز آموزشی و ملکی که آینده سازان میهن ما اند, چنان غم جانکاهی را درکشور سبب شده که قلب همه را به شدت داغدار ساخته است.

با این که در غم جانسوز قربانیان دانشگاه کابل خود را شریک می دانیم و مقام ارواح شهدای گلگون کفن را در بهشت برین میخواهیم مگر این همدردی وافسوس وغم شریکی به تنهایی خود کافی نیست وباید در بدل این همه جنایات طالبان شیطان پرست, باید نخست خط سرغ ارگ نشینان فاسد به خط زرد شان در رهایی طالبان شیطان پرست, رنگ نمی باخت وحالا که اشرف غنی احمدزی نسبت همنوایی با طالبان تروریست, حدود شش هزار  شیطان پرست را به اثر دستور زلمی خلیلزاد رها کرده, در بدل حملات خونین طالبان به دانشگاه کابل ودیگر مراکز آموزشی چون کوثر دانش وغیره, تقاضا می نمایم بمانند رهبران با وجدان کشورهای عدالت خواه, از رییس جمهور تا وزرای دفاع وداخله وامنیت استعفا بدهند و حکومت بعدی, هرچه طالب شیطان پرست در بند زندان اند بی درنگ به دار آویخته شوند و امرالله صالح, صالح بودن خود رابه اثبات برساند ودر بدل هر حمله انتحاری وانفجاری, هم مراکز طالبان را به شدت از هوا وزمین بکوبد وهم طالبان زندانی را هماندم به دار بیاویزد. طالبان یعنی مزدور آی ای پاکستان اصلا آدم شدنی واصلاح شدنی نیستند وباید مذاکرات قطر همین حالا قطع گردد. دانشگاه کابل که بایست امن ترین ومصؤن ترین مکان کشور می بود باثر بی کفایتی حکومت فاسد به چنین فاجعه جانسوز تبدیل شده است. پس باین وضع موجود هیچ مکانی از شر طالبان شیطان پرست در امان نیست تا که رگ وریشه این جنایت کاران سوزانده نشود

  مسؤل این همه حملات انتحاری وانفجاری وقتل وکشتار بی امان مردم بی گناه ما, در دو دهه اخیر,  درپهلوی طالبان شیطان پرست, حامیان آن ها بمانند:حامد کرزی, اشرف غنی احمدزی, حنیف اتمر, معصوم ستانکزی جمع وزرای بی کفایت فعلی دفاع وداخله وامنیت ملی است. همه این ها باید به دادستانی معرفی و محاکمه ومجازات شوند.

..........................................

عتیق الله نایب خیل

 

شنیدم ازینجا سفر

می کنی...!

 

وقتی آهنگِ «شنیدم ازین جا سفر می کنی» با هر صدایی زمزمه می شود، ناخودآگاه به یاد هنرمند همیشه جاویدان، ظاهرهویدا، می افتم. آهنگی که از اعماق دل او برمی خاست و براعماق دل شنونده می نشست.

این آهنگ اما، تنها یک سروده نیست که با ریتم موسیقی و صدای مانده گار ظاهرهویدا گوش شنونده را نوازش می دهد. قصه ی است از اتفاقاتی که شاید ملیون ها بار در کشورما اتفاق افتاده و تکرار شده است. قصه یی که مسافرِ آن به انتخاب خودش عزم سفر و آهنگ شهر دیگر نکرده و حتی حق انتخاب شهری را که عزم سفر کرده، نداشته است. بلکه سیر حوادث و جبر زمان او را به گوشۀ از گیتی پرتاب کرده و این آمد و شد در یک دَور و تسلسل خسته کننده ی ادامه یافته است. سوگمندانه که سیر ناگوار حوادث عده ی بی شماری را هم روانۀ سفری کرد که دیگر هرگز برنگشتند. هشت سال قبل ظاهرهویدا هم به کاروانی پیوست که راه بازگشت نداشت.

طبعا" سفری از آن گونه که ظاهر هویدا می سرود، برای آن هایی که درعقب می مانند و گاهی دست تکان می دهند ناگوار است.

وقتی به گذشته می نگرم، نمی دانم چند صد بار زمزمه کرده ام که: «شنیدم ازینجا سفر می کنی...»

........................................

 

 

 

         عتیق الله نایب خیل

چرا تنبان کشی؟!

 

همین که به خود جراًت دادم عنوان فوق را برای نگاشتن چند سطر پائین انتخاب نمایم عرق شرم بر جبینم نشست. زیرا بکاربرد بعضی کلمات و جملات عبور از خط قرمزهای ادب نگارش و عفت قلم است. اما، همزمان با آن یادم آمد این پرسش را مطرح نمایم که چه گونه کسی به خودش حق داده است از خط قرمزهای اخلاقی جامعه عبور نماید و در محضرعام پیراهن و تنبانش را بکشد و نیکر زرد رنگش را در معرض دید همه گان قرار دهد؟ شاید طرح این پرسش بتواند انتخاب این عنوان را هم توجیه نماید.

اما جالبتر ازین حرکت، به گوش رسیدن نعره هایی بود که ندانستم چه ربطی به لُخت شدن سخنران داشت و چرا عده یی برای خودشان حق می دهند عظمت خداوند را آن قدر کوچک بسازند که حتی یک چنین عمل منفی را نیز با نعره های تکبیر استقبال نمایند.

به باور من انتخاب شخص سخنران و این حرکتش کاملا" حساب شده و از قبل پلان شده بوده و تحریک آمیز ترین عمل برای تحریک آنانی بوده که آن جا حضور داشتند. زیرا لُخت شدن در محضر عام جای صد دلیل و استدلال را برای آن هایی می گیرد که مانند سخنران از نبود عقل و درایت کافی و قدرت استدلال و ارائه دلایل منطقی به دورند. زیرا وقتی پای منطق کسی می لنگد برای به کرسی نشاندن سخنش به راه های غیرمنطقی متوسل می شود.

آنانی که از تبلیغ و دامن زدن به مسایل قومی نفع می برند، برای دستیابی به مقاصد شان کاملا" به همین گونه افراد جاهل ضرورت دارند و حرکاتی ازین نوع برای تحریک احساسات گروه های جاهل هم جای صد دلیل و برهان را می گیرد. افرادی با این حدی از تنزل اخلاقی عقب تریبون سخنرانی قرار نمی گیرند، قرار داده می شوند.

دلیل این تنبان کشیدن هرچه باشد، تشویش من این است که این حرکت به یک نماد دایمی اعتراض مبدل نشود. فردا شاهد خواهیم بود که کسی در اعتراض به بلند رفتن نرخ ها تنبانش را کشیده است و کسی در اعتراض به تقسیم قدرت و کسی هم به دلیل رئیس و یا وزیر نشدن، کسی هم با نگرفتن رتبۀ جنرالی ... و طبعا" دلایل اعتراض درین مملکت بسیار است.

ما از جهات بسیاری در جهان در صف اول قرار داریم. از جهت تولید مواد مخدر، از ناحیۀ فساد و بسیار چیزهای دیگر. نشود که از جهت تنبان کشی هم در صف اول ملل قرار گیریم!

.........................................  

اسد شامل

تاملی بر کتاب " اشک قلم و فریاد کفش "

اخیرن کتاب " اشک قلم و فریاد کفش ".نوشته ی نویسنده ی فرزانه و توانا جناب آقای نصیرمهرین با محبت ایشان که بر بنده منت گذاشتند و از ایشان سپاسگزارم بدستم رسید . این کتاب با دقت خاص تهیه شده و از قطع و صحافت خیلی عالی برخوردار است . تصویر روی جلد که خود بیانگر محتوای کتاب است خیلی موزون و با ذوق عالی طراحی شده , کتاب دارای ۵۲ فصل و یا عنوان است, در واقع می توان گفت همه حکایات و زبان حال "قلم" و " کفش "است که از طرف نویسنده به شکل خیلی زیبا و دلچسب برشته تحرر درآمده. از خاطرات ناگوار و دردناک "قلم" در می یابیم که چگونه ضحاکان روزگار و اهل زر و زور با فشردن گردنش فرمان قتل و تاراج انسان های بیگناه ر ارقم زدند, با جوهرش بروی کتاب خدا برای بدام انداختن دیگران سوگند نوشتند و اما دیدیم که چه نامردانه آن را زیر پا گذاشتند و امثال این نامرادی ها, همچنان است حکایت "کفش" که چه گونه زمانی چاپلوسان روزگار گرد و خاکش را پاک می کردند و در بسا مواقع صاحبانش را سر می بریدند و اما باز هم همین کفش های باهمت با پرواز شان به سوی دروغ گویان و یاوه سرایان دهان شان را         می بستند. 

این کتاب واقعن از ارزش والای فرهنگی و ادبی برخوردار است, این است که مطالعه ی آنرا به همه فرهنگیان و دوستان اهل کتاب صمیمانه توصیه می کنم . اینک شما را به مطالعه ی متن مختصری از این کتاب ذیلن دعوت می نمایم :

من در دست دشمن

انسان ها !

کسی از جمع شما " اشرف المخلوقات "، روزی مرا ارزان خرید، در روی میز نهاد . شب که تاریک شده بود، با چشمان مست، خرامان سوی من آمد. در آغاز پنداشتم که مرا با معشوقه ی خویش اشتباه گرفته است. چراغی را روشن کرد و دست بسوی من و کاغذ برد . گلویم را چندین بار فشرد، من همچنان بی زبان و خاموش گریان می نگریستم و شکنجه می شدم . دقایقی گذشت " اشرف مخلوقات " تبسم های رضایت آمیز نمود، سر در بالین گذاشت. سخنان دل برخاسته ی من و کاغذ و آن شب، فریادی بود که می گفت :

" که ای نیکبخت این نه شکل من است

و لیکن قلم در کف دشمن است"

..........................................

 

نصیرمهرین                  

      آیا جنایت نیست؟

در ادامۀ انتشار سلسله یی از خبرهای فضیحت بار از دستگاه حکومتی افغانستان، آنچه که مقامات مسؤول در برابر زنان ودختران معیوب ومعلول انجام داده اند، حکومت افغانستان را در این زمینه و نیزخرابی نظام صحی، در سطح جهان مقام نخست بخشید.

به نقل از آژانس خبررسانی آلمان Dpa، دیده بان حقوق بشر، شام دوشنبه( 27 آپریل 2020) در نیویارک (همجنان درکابل) اعلام داشت که "در افغانستان، زنان معیوب در سطوح گوناگون در معرض استفادۀ سؤ مقامات مسؤول قرار گرفته اند."

در این گزارش درحالی که از بی مسؤولیتی مقامات حکومتی افغانستان در برابر همه معیوبین یادآوری شده، اما اشارۀ ویژه بر رفتارهای دارد که در برابر دختران و زنان چهره نموده است.

بی اعتنایی درامورصحی، آموزشی ونیازهای اجتماعی معیوبین را عمل وحشیانۀ استفادۀ سؤ جنسی نیز به نمایش نهاده است که هنگام مراجعه برای رفع نیازها از طرف مقامات مسؤول حکومتی مواجه شده اند.

مظلومان و دردمندانی را در نظر آوریم که با تأثیر پذیری از ناهنجای های گوناگون در جامعه، از نظر بدنی ویا روحی معیوب شده و ملیونها دالر برای آنها اختصاص داده شده است، اما حکومتی های فاسد، آنرا نه در خدمت معیبوبین، بلکه معیوبین را در خدمت اغراض بیشرمانۀ خود قرار داده اند.

نمی گویم که شنیدن رفتارسؤ با زنان و دختران معلول ومعیوب و ظلم در حق آنها برایم تکاندهنده بود. حتا نمی گویم که آزاردهنده بود. زیرا شنیدن چنین خبری دور از تصور وانتظارنبود ونیست. امتیازگیران و گرداننده گان حکومتهای خائن، دست نشانده وپوشالی از جمله مافیایی که اشرف غنی گردآورده است، چنان لگام گسیخته برجان و مال و ناموس مردم تاخته و آزارها رسانیده اند که من و مایی با آن آزارها زیسته وشب را به یاد آزار دیده گان به سحر برده، به قدر کافی رنج نویس  و درد سرا شده ایم. شنیدن چنین خبرها به دامنۀ نفرت واندیشیدن به نیازگم شدن روی این دارودسته های فاقد احساس انسانی و بی اعتنا به حد اقل وظایفی که در محافظت حتا انسان معیوب و معلول دارند، می انجامد.                                     ***

یادآوری: عکس از متن انگلیسی گزارش  Human Rights Watch گرفته شده است. برای مراجعه به این منابع: https://www.hrw.org/video-photos/video/2020/04/27/afghanistan-women-disabilities-face-systemic-abuse.

 

.................................................................

محمد عارف منصوری

 

چرا از گذشته عبرت  نمى گيريم ؟

 

سقوط حكومت داكتر نجيب، از اقدام قومگرايانه و تعصب آلودى آغاز شد كه بقول فريد مزدك از اعضاى رهبرى حزب وطن، نجيب مى خواست يك جنرال پشتون را روى سينه اقوام غير پشتون بنشاند و توسط جمعه اسك، شمال را كه آبستن بحران بود، مهار كند. اما علاوه بر آن كه مهار نشد. وخامت روزافزون وضعيت، منجر به سقوط رژيم و برچيده شدن حاكميت چهارده ساله چپ در افغانستان گرديد.

حالا نيز اشرف غنى احمدزى، سلاله نجيب احمدزى، يكى ديگر از هم قبيله هايش را بنام جنرال ولى احمدزى قوماندان قول اردوى ٢٠٩ شاهين در شمال تؤظيف نموده تا زهر چشمى باشد به سه محورقدرت محلى يعنى جنرال عبدالرشيد دوستم، استاد عطاء محمد نور و حاجى محمد محقق كه هر يكى از نفوذ گسترده ىدرشمال برخوردارند.

بى ترديد اين گونه اقدامات قومگرايانه، آن هم در آستانه خروج احتمالى سربازان خارجى و ورود احتمالى طالبان در ساختار قدرت كه امكان بروز مجدد تقابل هاى قومى و استخوان شكنى هاى دهه نود را بعيد نمى نماياند، نه تنها به ضرر حاكميت نيمبند و فاقد مشروعيت ارگ است بلكه هرگز با منافع و مصالح كل افغانستان مطابقت ندارد.

شايد غنى چنين محاسبه نموده باشد كه جنرال دوستم مهره ى منزوى صحنه سياسى افغانستان است كه ديگر توان مانور هاى قبلى را ندارد و خطرى از ناحيه وى متصور نيست. اما تاريخ نشان داده كه بزرگترين بحرانات سياسى و اجتماعى از جرقه ى حوادث كوچكى مشتعل گرديده.

همان طور كه زوال حكومت كمونيستى از اختلاف درون حزبى و سركشى و بغاوت جنرال مومن اندرابى كه خود عضو حزب وطن بود، آغاز و دامنه ى آن با مخالفت هاى ديگران وسعت پيدا كرد تا منجر به دو پارچگى رهبرى حزب و دولت و فروپاشى كامل آن شد.

نمي دانم چرا سياستمردان بى درايت و بى كفايت افغانستان هيچ گاهى از گذر زمان و وقايع تلخ آن نمى آموزند و عبرت نمى گيرند.

..........................................

نصیر مهرین

چهره ی کمک و برادری

با تروریست ها عیانتر می شود

از قراین لشکر کشی هایی حکومت پاکستان که از دوماه به این سو علیه طالبان پاکستانی در پیش گرفته است، از دیدارهای ابلاغ نشده ی مقامات پاکستان و افغانستان، هجوم بخش وسیعی از تروریست ها از وزیرستان به سوی افغانستان، عیانترشدن آرزوهای جفا آمیز وضد مردمی رئیس جمهورکرزی ،که برای بازگشت طالبان دارد ( نه وفا به عهد وسوگند به قانون اساسی و نظامی که در رأس آن قرارگرفت) ، فرستادن پیام های علنی برای گروه جنایتکاری که هر روز دهشت و وحشت می آفریند، مانع شدن سهمگیری سلاح ثقیل علیه عملیات جمعی تروریست ها، آزاد نمودن تروریست ها از زندان ها وانکار از نقش تروریستی دگر باره ی آن ها، همه وهمه، از ایجاد فضایی حاکی است که کرزی و گروه ارگ نشین وی در واپسین ایام نکبت بارحکومت خویش ، خدمت به تروریسم را عیانتر می نمایند.

سوکمندانه نبود جنبش گسترده ومؤثر ضدتروریستی، که در برابر چنین خیانتی ایجاد مانع کند، فریبکاری قدرت های بزرگ و دروغ بودن مبارزه ی ضد تروریسمی که مردمان رنجدیده ی جوامع مانند افغانستان را تهدید می کند، دیدارها وعهد وپیمان هایی که در خفا با تروریست ها می بندند، همنوایی بیشتر وعمیق تر قدرت خواهان متقلب با تروریست ها و موجودیت اشخاص ونهاد های شبیه طالبان در جامعه؛ فضای پرمخاطره تری را در چشم انداز قرار می دهد. فضایی که می گوید: زندگی زنان ومردان، کودکان وشاگردان مکاتب ودانشگاهیان، مدافعین آزادی بیان، مدنی اندیشان، مدافعین رعایت کرامت انسانی، ومخالف اعمال اپارتاید اجتماعی وجنسی وملیون ها انسانی را که چند دهه است بار رنج و درد را بر شانه دارند، بازگشت وحشت آمیز ترین دست پرورده گان بن لادنی تهدید می کند.

سخنانی را که دیروزحامد کرزی بر زبان آورد، بوی عیانترشدن خدمت به طالبان و رشد خطری را می دهد. حامد کرزی با وجود جنایت های که طالبان انجام داده است، وهر روز سیر فزاینده یافته، به برادری محکم تر با آن ها اصرار ورزید. در کمال دیده درایی نقش تروریست هایی را که از زندان ها آزاد کرده بود، انکار کرد.

 

جدی گرفتن این خطر ومقابله با آن، مستلزم گسست از بی تفاوتی ،هماهنگی تحرکات پراگنده، سمت وسو یافتن فعال وهماهنگ آن علیه جهالت اندیشی هایی است که از دل خویش، تبهکاری ونابودی انسان و آرزو های انسانی را باز تولید می کند.

..........................................

محمداکرم اندیشمند

  گروه های تکفیرگرا وستیزه جو

ظهور گروه های تکفیر گرا و ستیزه جو از نام و آدرس اسلام و جهاد مانند گروه های داعش، القاعده، طالبان، بوکو حرام و ..... از زوایۀ دینی و آیدئولوژیک، به فهم، باور و قرائت آن ها از اسلام و به خصوص از آموزه ها و احکام اسلام در مورد جهاد بر می گردد.

این گروه ها در معرفت دینی و اسلامی خویش تنها به قرائت سَلَفی، یعنی قرائتی مبتنی بر قرآن و حدیث و سنت دوران حیات پیامبر(ص) و اصحاب، اهمیت و اعتبار می دهند و هر گونه برداشت، تفسیر و قرائتِ غیر از این را نادرست و باطل تلقی می کنند. آن ها با این قرائت نه تنها به ظواهر آیات و احادیث پیامبر توجه می کنند و در صدد تطبیق و اجرای برداشت و دریافت خود از این معنای ظاهری آیات به عنوان حقیقت دین و شریعت می شوند و آن را حقیقت مطلق اسلام میدانند، بلکه از لحاظ زمانی و مکانی و اجتماعی خود را در همانزمان و مکان و جامعۀ حیات پیامبر قرار می دهند و دنیا را به مدینۀ پیامبر و به جامعۀ نامسلمان و مشرکین بیرون از آن تبدیل می کنند. این گروه ها نه به آرای مذاهب اسلامی و امامان این مذاهب در مورد تفسیر و استنباط احکام و معرفت دینی توجه دارند و نه به شان نزول آیات و شرایط خاص زمانی و مکانی دوران پیامبر و صدر اسلام اعتنا و التفاتی نشان می دهند. آن ها با این احساس و این باور در صدد آن هستند تا جهاد را با نامسلمانان و کفار و مشرکین همچون جهاد دوران پیامبر و عهد صحابه انجام دهند و به زعم خود شان اسلام دوران مدینه و سلف صالحین را بی کم و کاست محقق کنند تا مسلمانان به همان دوران عظمت و اقتدار مورد نظر آن ها برگردند.

وقتی به عمق وحشت و فاجعه در برداشت و قرائت این گروه های افراطی تکفیر گرا و ستیزه جو از اسلام پی می بریم که آنها با این قرائت در واقع جهان امروز را به دو مکان و شهر مدینۀ پیامبر یعنی مکان و جغرافیای حضور خودشان و شهر مکه یعنی مکان حیات اقامت مشرکین مکه تقسیم می کنند و آنگاه خود را مکلف به تطبیق و اجرای حکم آیاتی چون: فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ می بینند و می دانند.

گروه های تکفیر گرا و ستیزه جوی خون ریز با نام جهاد و اسلام بر مبنای باور و قرائت خودشان از اسلام و جهاد، حتی مسلمانی جوامع و کشورهای اسلامی و مسلمان را نمی پذیرند و این جوامع و کشور های مسلمان را نیز مشمول جهاد مورد باور و تلقی خود می پندارند؛ هر چند که به صورت علنی این ادعا را مطرح نمی کنند، اما در عمل به این باور و برداشت پابندی نشان می دهند. نکتۀ شگفت آور و ترسناک این فهم، باور و قرائت این است که گروه های تکفیر گرای ستیزه جوی خون ریز که خود را جهادگر معرفی می کنند، نه به تفاوت مکانی و جغرافیایی دوران پیامبر(ص) و صحابه با جغرافیای امروز توجه می کنند و نه فاصله و گذشت زمانی این دوران را که در حدود یک و نیم هزار سال را در بر می گیرد، مد نظر قرار می دهند. به این معنی که آن ها انتشار اسلام را در این فاصلۀ دور زمانی در سرزمین های مختلف و مسلمانی جوامع و کشور های مختلف دنیا را در طول این سده ها، ناقص و پر از تحریف و ضلالت می دانند و در صدد آن هستند تا با به زعم و برداشت خود جهادی همچون جهاد عصر پیامبر و اصحابش به گمراهی و شرک مسلمانان جهان پایان دهند و دنیای کفر و نامسلمان را هم با جهاد خود وادار به پذیرش اسلام سازند.

برداشت و قرائت داعش و گروه های تکفیر گرا و ستیزه جوی اسلامی از اسلام و قرآن نوعی از برداشت و قرائت دینی محسوب می شود، اما برداشت نادرست و قرائت خطر ناک و غیر واقعی است. این قرائت، اسلام را دین خصومت و جنگ معرفی می کند و پیامی جز خون و ویرانی برای بشریت و مسلمانان ندارد.

..........................................

محمد حیدر اختر

کودتای ننگین هفت ثور

 به روز پنجشنبه هفتم ثور ( 1357)، خلقی ها وپرچمی ها علیه حکومت محمد داود خان کودتا کردند. آمادگی کودتا را از وقتی گرفته بودند که داودخان از تکیۀ بیشتر به اتحاد شوروی خود را کنار کشید وبا کشورهای عربی و ایران و روابط اقتصادی را روی دست گرفت. معلوم بود که امریکا هم خوش بود. قتل میر اکبر خیبر، مراسم دفن او وسخنرانی های سیاسی سبب شد که داود خان امر توقیف تعدادی از رهبران خلق وپرچم را بدهد. در آن وقت به خواهش شوروی و ضرورت کودتا هر دو جناح وابسته به شوروی وحد ت کرده بودند.

بلی آن ها کودتا کردند. از همان روز فجایع، جنایات ومردم آزاری تمام افغانستان را فرا گرفت. ملیون ها انسان آسیب دیدند. در اول وبرای چند ماه هر دو جناح در شکنجه واعدام ده ها هزار انسان سهم مشترک داشتند. بعدا خلقی های بی سواد، به همکاری دستگاهٔ جاسوسی " اکسا" تعداد زیادی را زندانی و یا به قتل رسانیدند. پرچمی ها از جنایات مشترک خودشان با خلقی ها چیزی نمی گویند. پرچمی ها که لفاظ وحیله گر تر ومنافقتر ازخلقی ها استند، جنایات زمان حکومت مشترک را به حفیظ الله امین ( خونخوار جاهل ) ارتباط می دهند. ولی وقتی که خودشان به وسیلۀ تجاوز شوروی قدرت را گرفتند، خاد دستگاه شکنجه وجاسوسی را به جای اکسا به کار انداختند. در وقت حکومت پرچمی ها خلقی های جنایتکار هم مشارکت داشتند. غیر از چند نفر آن ها . دروقت پرچمی ها چیزی که بسیارتر دامنه یافت، همان جنگ وبمبارد قوای شوروی و افغانستانی بود . قصبات ودهات ، شهرها ویران گردیدند. مهاجرت بیشتر شد. ملیون ها انسان سرگردان شدند.

بلی، کودتای سیاه روز هفتم ثور، یک فاجعه بود. مگر فاجعه آفرین ها که تعدادی با بدنامی مرده ویا کشته شده اند، تعدادی از آن ها با بی حیایی ، با پر رویی به لجبازی پرداخته حاضر نمی شوند که جنایات خود را قبول کنند. این عدم قبولی معلوم می کند که جهالت وو خونریزی های زیادی را مرتکب شده اند.

کار دیگر جانیان قاتل و وطنفروش خلقی – پرچمی، این است که دورۀ بعد از سقوط  خود را از قدرت یا دوره حکومت جنگی مجاهدین را به رخ می کشند. وبه گفتۀ مردم " غت مغتولی " می کنند. هرکس که از تأثیر جنگ های مجاهدین انکار کند، دل خلق خدا را آزار می دهد که آزار دیده اند. مگر جنگ های مجاهدین قبلی جنایات، وطنفروشی خلقی پرچمی را  به هیچ صورت پت وپنهان ویا توجیه نمی کند. هرکدام آن ها تقصیر ومسوولیت خود را به گردن دارند. واین هم قابل تذکر است که جنرال های قاتل عضو "کی جی بی" وعضو خلق وپرچم، در جنگ های ویرانگر مجاهدین وبربریت زمان طالبان،هم مشارکت داشتند.

پیام ما در این روز به مردم شریف ما، ،به اولادها و نواسه های جنایتکاران خلقی وپرچمی این است که آن ها را خوب وخوبتر بشناسند. آن ها را محکوم کنند. آن ها باید محاکمه شوند. وقتی گروه خادیست از فیس بوک وانترنیت وخارج نشینی استفاده می کند و به دفاع دوران وحشت می پردازد، ویا رئیس جنایتکاران خاد، داکتر نجیب را ستایش وتوصیف می کند، در زخم های مردم مظلوم، به بیوه های آن دوران، به مادران داغدیده وبه یتیم ها نمک پاشیده وتوهین می کنند.

در این روز به خانواده های محترمی که شهید داده اند و ستم کشیده اند، همدردی خود را ابراز داشته  وبه روح شهدای پاک درود می فرستیم . هزاران نفرین به جانیان خلقی و پرچمی و خادیست ها.

...........................................

شاه محمود محمود

 

      دره زیبای استالف در دامان کوهها

       
پیشګفتار


هنوز نوجوانی بیش نبودم که در موتر شوورلیت بالدار ( که به شش ګزه ) شهرت داشت به رنګ سفید وآبی در کنار خانواده و جوانان همسن وسال با مامایم راهی استالف ګردیدیم . بعداز ګذشتن از شهرآرا و کارته پروان و ده کیپک به طرف کوتل خیرخانه رهسپار شدیم . در آن زمان از ساخت وساز خیر خانه خبری نبود فقط چند پروژه دولتی و اراضی مزروعی چیزی به چشم نمیخورد . سرک ها مثلیکه تازه اسفلت شده باشد زیبایی خاصی داشت و نسبت آرامش جاده کوهدامن موتر حامل ما سرعت خودرا می افزود که با خنده های مان بدرقه میګردید . اما با ګذشت چند ین کیلومتر موتر ما به طرف چپ مسیر خویش را تغییر داد و سرک مملو از سنګ وجغله با خاک ما را همراهی کرد هنوز چند کیلومتر نرفته بودیم که دختران وپسران ده و دوازده ساله با قطار از ګلها مارا خوش امدید میګفت و ګلهای سفید و زرد را که مانند حمیل ( حمایل) ګردن به زیبایی چیده بود برای فروش پیشکش میکردند .تا اینکه به شهر و بازار استالف رسیدیم .
دره زیبا وتخت سفر از دیر سالها میله جای برای هموطنان و توریست های خارجی بود . دوکان های سفالی و چرم دوزی و پوستین فروشی ها یکی پهلوی دیګری افتاده بود . مردم مهربان با لهجه خاص دری که متمایز از دیګر نقاط کشور و حتی کوهدامن بود ګوشهایمان را نوازش میداد . فهمیده میشود که این مردم در حوزه بسته استالف با آنچه به دست داشتند زندګی مینمودند و تماس شان با دیګر نقاط کشور کمتر بوده است    .

به اصطلاح ما ( چاشت) مهمان یکی از دوستان بودیم که در جاده ولایت مغازه پوستین فروشی داشت . غذای اساسی آنها شوربای تند وتیزی بود که کمتر کابلی ها به آن عادت داشتند . نان ګرمی تنوری و شوربای به رنګ قرمز با ترکاری تازه فضای دسترخوان را زیبا آراسته بود . به یاد دارم نسبت تند زیاد بچه های همسن وسالم نتوانستند از یک لقمه بیشتر بخورند . بنابران ما با نان خشک وترکاری چاشت مان را صرف نمودیم        .
دیدن دوباره استالف دیګر هرګز میسر نشد اما خاطرات آن تا حال خاطرم را به سوی دره زیبا وسرسبز آنجا میبرد .

وجه تسمیه و موقعیت جغرافیایی       :


استالف یکی از زیبا ترین دره های افتیده دردامان شرقی رشته کوهایی از هندوکش است که در غرب وادی شمالی قرار دارد. از دهانهء کوتل سالنگ وقتی دردامنهء همین کوه به سوی جنوب راه بکشاید ، چندین دره برسرراه مان مسیر سرک عمومی را تغییر میدهد که نامدار ترین آنها یکی پس ازدیگری عبارتند از : «آشاوه»، «تتمدره»، «هوفیان»، «گل غندی»، «خواجه سیاران بالا»، «توپدره»، «سنجددره»، «رایشت»، «استرغچ»، «خوشاب»، «استالف»، «فرزه»، «ده کو»، «گلدره»، و«شکردره». بدین ترتیب زنجیرهء این دره های زیبا از سالنگ درشمال آغاز و در جنوب به شکر دره در همسایگی دیوار به دیوار با پغمان و کابل پایان می یابد.
استالف در ۳۵ یا ۴۷ کیلو متری شمال غرب کابل در دامنه کوههای (پروان)با شیب ملایم به سمت شرق قرار دارد. آنچه در مورد وجه تسمیه آن گفته می شود که استالف اصلا استافیل بوده است که در زبان رومی به معنای انگور باشد شاید این نام را متکی به دوره یونان باختری با ارتباط به تربیه تاک و انگور به این ناحیه داده شده است و بعدا با تغییر کلمات و ګویش محلی به استالف مسمی ګردید
نسبت آب و هوای خوب و داشتن انواع گوناگون میوه های استالف و نواحی آن بوده که به قول مرتضی حسین بلگرامی امیر معروف الغ بیگ بن میرزا سلطان ابوسعید ؛ استالف و در جوار آن استرغج را سمرقند خراسان خوانده است (۱)
دریای استالف از کوههای غور بند سرچشمه می گیرد و بعد از سیراب کردن استالف به در یای کابل می ریزد. همچنین دو کاریز یا چشمه آب هم جریان دارد که بخشی از آب شرب شهر از این چشمه ها می باشد و یکی از این چشمه ها که به گفته ساکنین محل آب گرم و شور دارد و برای آب درمانی مورد استفاده قرارمی گیرد.
در گذشته صنایع کلاه و پوستین دوزی این شهر معروف بوده است و در حال حاضر صنایع سفالی و کلالی این شهر شهرت دارد و مردم به این کار اشتغال دارند. 

تخت استالف  

تخت استالف یکی از مناطق سرسبز وزیبای است که مملو از درختان بلند بود . توریست ها در آن سالها روزانه به آنجا سفر مینمودند و از از زیبایی طبیعت لذت میبردند .آنچه استالف را برجستگی ویژه یی میبخشد اینست که این دره حیثیت نگین سبز ودرخشان را درمیان سایر دره ها دارد که برگردن افراختهء کوه های غرب«شمالی» حمایل اند. نکته دیگر در مورد درهء استالف اینست که دو تپهء زیبا و پیش برآمده اش به سوی شرق دردو سوی دهانهء آن دارای گسترده ترین چشم انداز بر فراز وادی زیبای شمالی اند. وقتی استالف و این دو تپه اش را از شاهراه سالنگ تماشا کنی، بر فراز تپهء راست، که بلند تراز تپهء چپ است «زیارت ایشان صاحب» استالف قرار دارد. «تخت استالف» که از گذشته های دور محل تفریح خاص و عام بوده است بربالای تپهء چپ ساخته شده است.       
احتمالا استالف به مثابهء یک تفرجگاه عامه در زمان بابر، بنیانگذاری شده است. بنابر ګفته های محترم عصر دولتشاهی که : شاید تحقیق درمورد کتیبه سنگی یی که من در استالف دیدم بتواند درین مورد روشنی بیندازد. عکسی که در پایان دیده میشود، شاید سنگ گوری بوده باشد. روی این سنگ آیاتی از قرآن عظیم الشان «آیت الکرسی» حک گردیده است. ازین سنگ من به تاریخ هفتم جوزای سال جاری -۱۳۸۴عکس گرفتم که زیر یک بتهء بزرگ ارغوان روی نشیب مشرف و حاکم بر «تخت» استالف افتیده بود.

اگر موقعیت سنگ را دقیقتر بگوئیم چنین است:       
از بازار” تخت استالف” پس از پیمودن زینه های سنگی به سوی بالای تپه، پارچه های کوچک زمین (کرد ها) دیده میشود که به گونهء زینه یی یکی بربالای دیگر قرار دارند. موسسات خارجی روی این کرد ها از بالاآب آورده و قوریهء نهال درخت های میوه دار ساخته اند. وقتی ازین قوریه ها بالا میروی، نرسیده به فرق تپه، جایی که هنوز سنگر هایی یادگار جنگ دران پا برجاست، زیر یکی از درخت های ارغوان این سنگ افتیده است. چنان مینماید که این سنگ در جایی بالاتر از موقعیت کنونی اش قرار داشته و اکنون ازانجا غلتیده و به اینجا رسیده است.       
پیداست که این وظیفهء دفتر حفظ آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ است تا درمورد توجه نموده آن کتیبه را به جایی که تعلق دارد جابجا ساخته در تشریح پیشینهء تاریخی آن تحقیق نمایند. ممکن است آثار بیشتری بدست آورد که سنگ یاد شده بخشی ازان بوده باشد. حدس نخستین در مورد آن سنگ وابستگی اش به دورهء پس از اسلام و زمانیست که برای اولین بار این منطقه مورد توجه شاهان و شهزادگان بابری قرار گرفته است. (۲)  
قابل یادآوری است در سال ۱۳۷۴ هـ ش احمدشاه مسعود که تقریبا همه کاره دولت مجاهدین بود در همین تخت سفر با رابین رافایل معاون وزیرخارجه امریکا ملاقات نمود .
فعلا تمام بخش های اداری ولسوالی استالف در تعمیر هوتل تخت استالف موقیعت دارد نظر به گفته مقامات ولسوالی استالف تا زمانیکه که کار تعمیر ولسوالی در منطقه "باغ صفا "به پایه اتمام برسد ولسوالی در همین جا به کار های خود مصروف خواهد بود .
هوتل تخت استالف زمانی یکی از هوتل های مشهور توریستی در منطقه بود و در زمان های جنگ و حکومت طالبان این تعمیر به یک ویرانه مبدل گشته است .
در قسمت جنوبی تخت استالف شفاخانه استالف موقیعت دارد که خدمات اولیه صحی را به مردم ارایه میکند . تخت استالف پوشیده از درخت های مثمر و غیر مثمر است و پنجه چنار های زیبا و منظم زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است         .

زیارت ایشان صاحب   
موجودیت زیارت مشهور« ایشان صاحب» ﻣﯿﺮ ﺳﯿﻒ اﻟﺪﯾﻦ ولی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ اﯾﺸﺎن ﺻﺎﺣﺐ اﺳﺘﺎﻟﻒ ﭘﺪر ﺟﺪ ﺳﺎدات اﻫﻞ ﺳﻨﺖ اﺳﺘﺎﻟﻒ ﻗﺮار ﻟﻮح ﻣﺮﻗﺪش ﭘﺴﺮﺳﯿﺪﺟﻼل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در قسمت غربی تخت استالف موقعیت دارد . و برای این دره اهمیت روحانی نیز میبخشد که خود در انکشاف صنعت و تجارت دران نقش بارزی داشته است. بازار های استالف در گذشته شمار بیشتر مشتریان خود را درمیان همین زایرین می یافتند. همچنان سادات استالف که برای بسیاری از عوام در سراسر وادی مورد احترام بوده مرجع روحانیت شناخته میشدند در جلب مردم برای دیدار از استالف نقش خود را داشته اند. کسانی برای زیارت و کسانی برای دم و دعا و تعویذ گرفتن به استالف روی می آوردند. چه بسا که، آب و هوای استالف و طبعیت زیبای آن خود شفابخش روح و روان آدمیزاد است. به ویژه برای زنان که دچار افسردگی های روانی در چاردیوار خانه های خود میشدند، زیارت استالف برای شان بهترین و کارآ ترین درمان بوده است.
سادات استالف از وارثین و اعقاب سدمحمدعلی احرار برادر میر سیدعلی ولی میباشند . محترم محمد حنیف حنیف در کتاب ګلزار عشق امورده است که :اولاده سید محمد علی احرار به نام میر و به اصطلاح ازبکیه ایشان یا میر استالف یاد میګردند . اینها حنفی مذهب اند و با سادات هوفیان ( هوپیان ) خویشاوندی دارند .(۳)

پایان سخن     
استالف زیبا است و پرخاطره . دره سرسبز که دامنه کوهدامن را سبزینه نموده است .
اما زیبایی های این دره زیبا بعد از هفت ثور ۱۳۵۷ هـ ش به نابودی ګرایید از یکطرف مرکز مقاومت شد و از طرف دیګر دولت وقت به خاطر به کنترول درآوردن سرک عمومی که به جاده سالنګ و حیرتان وصل میشد . روزانه به جنګ و بمباردمان می پرداخت . ګرچه سالهای پسین سرک بګرام و ده سبز احداث ګردید اما جاده کماکات تحت آتش بود چون یګانه راه اکمالات مجاهدین بود . در وقت مجاهدین چنګهای داخلی و قومندان سالاری وضع استالف را بهبود نبخشید تا اینکه طالبان ګروه های مقاومت خویش را دراین ساحه شناسایی و از بین بردند . بار دیګر استالف ویران شد       .
بنابران استالف را نمیتوان با همه زیبایی آن به فراموشی سپرد ګلهای لاله که در دامن قوریه ها انګور هر سال می رویید به دامن دره زیبایی می بخشد . یکی از ویژکیهای منطقه موردنظر رویش گل لاله می باشد، خصوصا اینکه گلهای لاله درتاکستانها انگور به و قوربه چشم می خورد. شاید بتوان گفت بخاطر اینکه مزارع و تاکستانهای انگور هرسال شخم زده نمی شود، پیازاین گیاه ماندکاری بیشتری دارد و به همین خاطر در مزارع تاکستانهای انگور گلهای لاله بیشتری به چشم می خورد. به نظر می رسد بقایای برگ تاکهای انگور زمينهای این نواحی را نرمتر کرده است        .
آنچه در گذشته نیز مهم بود واکنون میتواند بیشتر ازهروقت دیگر مورد بهره برداری به نفع منطقه قرار بگیرد، موجودیت چشمه های گوگردین در نزدیکی استالف است. محلی که این چشمه ها قرار دارند، به خاطر آب آن، «شورابه» نامیده میشود. آب این چشمه ها سلفر دارد و برای درمان بسیاری از بیماری های جلدی شفا بخش است. اگر آب این چشمه ها به گونهء عصری لوله کشی شده و ازان حمام های به خصوص ساخته شود، میتواند سبب جلب شمار زیادی از مردم (داخلی و خارجی) شود.
باغداری در استالف پیشهء عام مردم است. توت، انجیر، انگور، انار، چارمغز، سیب، زردآلو و سایر میوه جات ازین دست در استالف به وفور یافت میشود. زیرا آب و هوایی راکه این نباتات برای رویش خویش نیاز دارند در استالف تا بخواهی هست. 
امروز استالف صرف نظر از نا امن بودن آن که مردم را رنج میدهد وضعیت روشنای و بهره گیری از نیروی برق دراین منطقه با استفاده از نیروی آب و هدایت آن از ارتفاع بالا یک مرکز تولید جریان برق ایجاد گردیده که ظرفیت تامین برق استالف را دارد. اکثر شبکه های مخابرات بیسیم در استالف آنتن دهی دارد.دربرخی از نقاط استالف ، نهادها و منازل مسکونی و ادارات دولتی با استفاده از سطح شیب موجود از آب نل ( لوله کشی ) بهره مند گردیده اند. (۴)        

زیر نویسها

۱ـ اقبال ٬ افغانستان شناسی ٬ ( استالف) به نقل از پوهاند محمد حسین یمین ٬ افغانستان تاریخی کابل ٬ ۱۳۸۰ هـ ش ٬        
۲ـ دولتشاهی ـ عصر ٬ استالف نیست استالف جان بګویید !٬ مقاومت ٬      
۳ـ کوثر النبی ٫ سادات افغانستان ٬ ص ۲۴  
۴ـ اقبال ٬ اثر در پیش ګفته شده

...........................................................................................................................

Druckversion Druckversion | Sitemap Diese Seite weiterempfehlen Diese Seite weiterempfehlen
استفاده از مطالب رنگین با ذکر ماخذ آزاد است © Rangin